Mariyana Boyanova...

Пет сигурни начина да се провалим на интервю за работа

Пет сигурни начина да се провалим на интервю за работа

“Продажбите и само продажбите носят пари. Всичко останало струва пари.“ Това научих от небезизвестния Георги Христулев – треньор по продажби („Sales Coach“) със значителен опит в професията. И това важи за всяка организация. В контекста на човешките ресурси, обаче, всеки човек е една микроорганизация и като такава ние всички се учим как да продаваме сами себе си пред потенциалния си работодател. Така наречените „меки умения“ за комуникация не са присъщи за всички хора, обаче. Някои се раждат с търговски усет, но повечето трябва да бъдат обучавани в това.

Има много професии, в чиято основа не са включени директните контакти с клиенти. Други пък смятат, че доказаният им и описан на лист хартия опит е достатъчен, за да продадат успешно себе си пред агенцията за подбор или бъдещия си работодател. Едно, обаче, е сигурно. Независимо на каква позиция, на какво йерархично ниво или в каква индустрия сме, ние всички трябва да комуникираме адекватно спрямо ситуацията и да успеем да представим себе си обективно и адаптивно според момента.
Всеки се излага според възможностите си. Ако сте от онези, които ИСКАТ да се провалят убедително и безвъзвратно на интервю с консултант за работа, моля, спазвайте следните съвети:

  • Оплаквайте се и мрънкайте.

Поведението на специалиста по подбор по време на срещата е огледало на отношението на кандидата. Кандидатът може да създаде позитивна нагласа към себе си, а може да се самоопредели като жертва на една вечна несправедливост на работния пазар.
И така, оплачете се от ниските условия на труд, от нестабилния мениджмънт на сегашната си компания, от непрофесионализма на шефа си. Не забравяйте да се оплачете и от некомпетентността на всички рекрутъри, които са ви интервюирали за други позиции за работа. Компаниите със сигурност искат да наемат мрънкащ, черноглед и вечно недоволен служител.

  • Кажете „Всичко пише в автобиографията ми“ и млъкнете завинаги.

„Разкажете за себе си, моля.“
„Ами то всичко е описано в автобиографията ми“.
Чудесно, а защо сте дошли? Отговор не следва. Колкото по-дълго време протече едно интервю, толкова е по-голяма вероятността да продължите в процеса.
Тоест, не говорете нищо на интервюто с рекрутъра. Какво интервю дори – нека бъде монолог на консултанта! Нека ви разкаже за позицията, заплатата, работодателя. А Вие просто кимайте с глава в отговор на всеки въпрос. Нека консултантът не разполага с никаква излишна информация освен СВ-то Ви. Така ще може и бъдещият Ви работодател да гадае и да очаква с нетърпение срещата с толкова мистериозния кандидат. Ако има такава, разбира се.

  • Бъдете скептичен.

„Защо сте дошли днес при нас? Факт е, че сте тук.“
„Аз не си търся работа. Не мисля, че друг работодател може да ми предложи това, което имам сега“.
„За какво да си говорим тогава?“
Факт е, че специалистите по подбор на управленски кадри често работят с неактивно търсещи работа професионалисти. Тяхната мотивация често трябва да се провокира.
Тоест, не вярвайте на нищо казано от рекрутъра! В агенциите идват най-лошите кариерни възможности, най-лошите компании и най-лошите заплати. Единствено един ужасен работодател е готов да инвестира в служителите си още преди тяхното назначаване, наемайки агенция за подбор на управленски кадри.

  • Бъдете категоричен и предубеден. Давайте само крайни оценки без да знаете детайли за предлаганата възможност.

„Не работя с компании от Балканите и с твърде млад екип“. „Не желая да работя с чужденци, които не са запознати с нашия пазар, но искат да правят бизнес тук“.
Изслушайте консултанта преди да правите крайни изводи. Всеки човек има право на личен избор и предпочитания. Но често зад първоначалната представа стои съвсем друга ситуация и кандидатът просто е трябвало да прояви търпение и умереност в изказа си. Обикновено кандидатът е този, който започва да говори пръв и трябва да внимава какво казва, ако има реален интерес към позицията.

  • Очернете хубаво предишния си/сегашен работодател.

Най-вероятно специалистът по подбор е срещал поне още няколко Ваши колеги от същата компания през последните месеци. За съжаление, наистина някои работодатели имат лош имидж на пазара, но не е във Ваша полза да допринасяте с негативизъм за срещата. Достатъчно е да споменете, че е имало проблеми от това естество без да навлизате в детайли. Както споменах, специалистите по подбор понякога знаят повече, отколкото очаквате.
Когато се срещате с консултант по подбор на управленски кадри, не трябва да очаквате въпроси за най-добрите Ви черти или къде се виждате след пет години. Не трябва да очаквате, че консултантът ще познава в детайли процеса по производство на полиетиленови торбички, например. Това, което трябва да имате предвид, обаче, е, че не трябва да се подценява фактът, че рекрутърът добре познава конкретния пазар като играчи, особености, нива на заплащане, характерни практики. Интервюто с посредника е деликатен момент, с който самият кандидат трябва да борави внимателно, да използва ключовите думи, които биха отворили вратата му към следващото интервю, да предостави адекватна и пълна информация за себе си.

Списание „Човешки ресурси“, 2017